پنج

نسل ما با آتاری و میکرو و سگا بزرگ شد! در دنیای کنسولهای دو بعدی. با تفکراتی که همین کنسولهای دوبعدی برایشان حکم جنبه ای از زندگی را داشت!

 

یادم است در مجله دانستنیها که مجله مورد علاقه کودکی و نوجوانیم بود آگهی دیدم که به تبلیغ کنسول نینتندو، میکرو جنیوس می پرداخت! مضمون آگهی یک چینین چیزی بود. با دستگاه بازی نینتندو به اعماق کهکشانها سفر کنید! خیلی هیجان انگیز بود، به خصوص برای من که پدرم کمی بعد کنسول میکروجنیوس را برایمان خرید! اما بعد از آن متوجه شدم بازی  که در آن آگهی ازش صحبت شده بود یک بازی معمولی است! ولی با این حال به خاطر نو بودن تجربه بازی با یک کنسول و دنیای رنگارنگی که پیشرویمان میگشود هیچگاه لذت بازی کردن در من از بین نرفت! اما این برایم یک آرزو باقی ماند، که کاش روزی میشد که در یک بازی سوار سفینه ام بشوم و به اعماق کهکشانها سفر کنم، ماجراجویی بکنم و هزاران آرزوی دیگر!

 

حتی این آرزو تا همین اواخر هم برایم همچنان یک آرزو باقی بود! تا وقتی(Mass Effect) به بازار عرضه شد! خیلی زورم می آید که حضور این شاهکار را مثل همیشه و با جمله به بازار عرضه شد  اعلام بکنم! چون یک چیزی فراتر از یک بازیست! چیزیست مثل یک بسته فرهنگی کامل پر از همه چیزهایی که یک وقتی آرزویشان را داشتیم! یک عده دوست داشتند بازی را بازی بکنند که برایشان حکم یک فیلم سینمایی را هم داشته باشد، بعضی انتظار یک داستان و متن قدرتمند را از این بازی داشتند! عده ای گرافیک بالا و بی نقص!عده ای اکشن بی بدیل را و عده ای مثل خود من تجربه نزدیک به واقعیت زندگی در کهکشانها و سفر به سیارات و غوطه خوردن در فضای لایتناهی را! این همان چیزیست که انتظارش را میکشیدیم:

 

                               

 

بگذارید همینجا بگویم که با یک شاهکار طرفید. محصولی که از حد یک بازی فراتر میرود و تبدیل میشود به تجربه ای ناب که مدتها منتظرش بودید.

خیلی دوست داشتم جای نقد مکانیکی و به قول خودم مهندسی کردن جزیات بازی برایش یک شعر عریض و طویل بگویم!!!! ولی چون شاعر نیستم و شعر گفتن هم بلد نمیباشم پس بهترین کار این است که پا در وادی عذاب آور نقد بگذارم!!

 این یک آر پی جی است! یک آر پی جی اکشن کامل. موتور گرافیکی بازی آنریل انجین نازنین است که در این بازی غوغا کرده است! تکسچرها بینظیر هستند! این را همان اول میتوانید ببینید. وقتی دارید شخصیت فرمانده شپارد را میسازید! شما برای ساختن شخصیتتان در بازی قدرت مانور بالایی دارید! از جزیات شخصیتی بگیر تا طراحی جنس و چهره! همانطور که میدانید در بازی های آرپی جی هر شخصیت باید کلاس مخصوص به خودش را داشته باشد. توی این بازی هم چندین کلاس وجود دارد که شما می توانید برای خودتان انتخابش بکنید . و چون من اسامی دقیقش را یادم نست چیزی نمیگویم!

دارم به این فکر میکنم که این بازی دقیقا مثل یک چهار پایه است! که همه چیزش دقیق و محکم سر جایش قرار گرفته و اگر شما رفتید رویش باید مطمئن باشید که زیر پایتان را خالی نمیکند!!

گرافیک را که گفتم یکی از پا یه هاست که حسابی هم قرص و محکم است! صدا گذاری و موسیقی عالی کار شده اند. گیم پلی بی نقص ترین گیم پلی این روزهای بازی های کامپیوتری است و هیچ گاه خسته تان نمیکند! میان پرده های سینمایی شاهکارند و مخصوصا در گره گشایی  انتهای بازی نقش بسیار زیادی در جو گیر کردن شما دارند! داستان بی نقص است. اصلا خیلی دوست دارم در باره داستان همینجا بگویم:

 اول اینکه داستان و فضای بازی بسیار وامدار جنگ ستارگان جرج لوکاس است. از شهر سیتیدال تا انواع و اقسام نژادهایی که در کنار انسانها زندگی میکنند. اما داستان از جایی شروع میشود که فرمانده شپارد(شما) در یکی از ماموریتهایش در سیاره ای متوجه میشود که موجودی به نام سارن(که یکی از نژادهاست و انسان نیست!! ببخشید سوادم قد نداد بفهمم اسم نژادش چیست!)در حال جمع آوری ارتشی برای جنگیدن است. ارتشی از گسها(که رباتهایی شبیه به رباتهای سفید رنگ جنگ ستارگان هستند!) تماس شپارد با دستگاهی به نام بیکون که سارن هم آن را لمس کرده تصاویری را در ذهنش نمایان میکند که حاکی از جنگی خانمان برانداز و در واقع کهکشان برانداز است که سارن در صدد انجام ان است.( در طی بازی شما باید با سفرها سیاره ایتان و گشت و گذار در کهکشانهای مختلف به دنبال خنثی کردن نقشه های سارن و جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر او باشید). شپارد در طی سفرهایش به این موضوع پی میبرد که سارن به دنبال چیزی به اسم کاندوئید است. وسیله ای در ابتدا گمان میبرند یک سلاح بسیار قدرتمند است که سارن از آن برای از بین بردن تمدن کهکشانی استفاده خواهد کرد. اما موضوع چیز دیگریست........

 

راستی یادتان باشد اگر خواستید بازی را بخرید نسخه سالم و کرک شده را از فروشنده بخواهید چون نسخه های اولیه که بازار آمد برای اجرای درست و درمان احتیاج به سه چهار مدل کرک داشت!! مثلا در بازی کرک نشده کویئیک سو کردن صورت نمیگرفت یا شما نمیتوانستید از گالاکسی مپ استفاده کنید که این آخری تاثیر زیادی در حس سفر کردن در کهکشانها را به شما منتقل میکند.

 

این هم عکس شخصیت که من در بازی ساختم! فرمانده آر-شپارد!!

 

  

چهار

شرطش این است که بخواهی بنویسی!حسش باشد.روحت حوصله جاری شدن داشته باشد!دلش بخواهد توی اقیانوس کلمات پرواز کند!اما هیچکدام اینها یک جو استعداد برای نوشتن نمیشود!که بدبختانه،من یکی ندارم.

 

س+ه

 

               

فکر میکنم قشنگ شده باشه!!شما چی فکر می کنید؟!